Siostra Faustyna oczami Artysty z krakowskich Łagiewnik
5 października Kościół świętuje wspomnienie św. Faustyny Kowalskiej. To właśnie od niej rozpoczęła się historia najsłynniejszego polskiego obrazu, który dziś znajduje się w niemalże każdym kościele. Mowa o obrazie Jezusa Miłosiernego autorstwa Adolfa Hyły. Nie każdy jednak wie, że ten krakowski artysta namalował dwa obrazy Siostry Faustyny.
Zapraszamy do lektury fragmentu książki ks. dra Piotra Szwedy „ADOLF
HYŁA. Malarz Bożego Miłosierdzia. Życie i twórczość (1897-1965)”, w którym można przeczytać o historii tych dwóch wizerunków.
Nie mogło
zabraknąć w twórczości Adolfa Hyły wizerunków Siostry Faustyny
Kowalskiej, kanonizowanej przez św. Jana Pawła II w 2000 roku. Artysta
namalował dwa obrazy Apostołki Miłosierdzia. Pierwszy z nich znajduje
się w klasztorze sióstr Matki Bożej Miłosierdzia w Krakowie
Łagiewnikach. Hyła wykonał go techniką olejną na płótnie o wymiarach 60 x 80 cm. Nie jest datowany i nie został ujęty przez malarza w katalogach
obrazów. Wizerunek powstał ze zdjęcia, na którym Siostra Faustyna jest
już ewidentnie schorowana. W kronice klasztornej pod datą 15 września
1957 roku znajduje się jedynie zapis o zamiarze namalowania portretu
Apostołki Bożego Miłosierdzia: „Staramy się o zdobycie dobrej fotografii
s. Faustyny. S. Teresa Maria w tej sprawie pojechała do Zakopanego –
niestety bez skutku. P. prof. Hyła ze swej strony próbuje zrobić jej
portret. Podajemy my więc nasze wspomnienia i uwagi”. Malowidło wiszące
na ścianie w korytarzu przy furcie przedstawia popiersie Siostry
Faustyny Kowalskiej ubranej w czarny habit zakonny z białą koloratką. Na
głowie widoczny jest sertet, kornet i na nim przypięty czarny welon
opadający swobodnie na plecy. Na szyi wisi mały krzyżyk otrzymywany w dniu pierwszej profesji. W spojrzeniu Faustyny widać stanowczość i spokój. Jej twarz nosi znamiona choroby. Tło obrazu jest ciemne i gładkie. W lewym dolnym narożniku płótna widnieje podpis malarza w kolorze czerwonym – A.Hyła.
Drugi wizerunek św. Faustyny Kowalskiej
pędzla Adolfa Hyły znajduje się w Kolegium św. Stanisława Kostki w Osny
we Francji, prowadzonym przez pallotynów. Obraz o wymiarach 60 x 91 cm
wykonany na płótnie w technice olejnej zamówił ks. Alojzy Misiak SAC. W Katalogu obrazów Hyła zanotował datę – 12 VI 1958. Na odwrocie płótna
widnieje napis wykonany w późniejszym czasie nie przez samego malarza –
Prof. A. Hyła, Kraków, 1951. Trudno jest zweryfikować te dwie daty, gdyż
nie znaleziono materiałów archiwalnych rozstrzygających jednoznacznie, w jakim dokładnie czasie powstał ten wizerunek. Obraz ukazuje postać
Siostry Faustyny w pozycji frontalnej, w ujęciu do kolan. Święta ubrana
jest w czarny habit z białym kołnierzykiem i pelerynkę. Na szyi wisi
krzyżyk, na głowę założony jest sertet, kornet i na nim upięty czarny
welon spadający na plecy. Dłonie Faustyna ma schowane w szerokich
rękawach. Z lewej strony u pasa umocowany jest różaniec z czarnych
paciorków. Tło obrazu stanowi ciemna, gładka przestrzeń. Twarz Faustyny
pomimo malującego się na niej cierpienia jest pogodna, a układ ust
sprawia wrażenie uśmiechu. Święta swój wzrok kieruje bezpośrednio w stronę patrzącego. Obraz nie jest sygnowany.
„ADOLF HYŁA. Malarz
Bożego Miłosierdzia. Życie i twórczość (1897-1965)”. To monumentalne
dzieło ukazało się nakładem Instytutu Studiów Franciszkańskich we
wrześniu 2022 r. i prezentuje całościowo dorobek artystyczny malarza z krakowskich Łagiewnik. Zawiera ponad 500 ilustracji przedstawiających
zarówno samego artystę jak i jego dzieła.